lauantai 4. heinäkuuta 2015

Myrskyluodon Maija

 

Myrskyluodon Maija sarja on tullut Yle Teemalla tällä viikolla ja tänään on viimeinen jakso. Muistan kuinka lapsena katsoin sitä äitini kanssa. Mieleeni silloin jäi sarjasta, että elämä on ollut silloin kovaa. Mielenkiintoisia juttuja on "tupsahdellut" sarjaa katsoessa ja osaa olen ihmetellyt, miksi niin on tehty. Esim. kirkottaminen lapsen syntymän jälkeen. Siihen sain vastauksen tarpeeksi kauan penkoessa vastausta.


"Kun lapsen syntymästä on kulunut 40 päivää, lapsi ja äiti pitäisi ortodoksisen perinteen mukaisesti kirkottaa. Äiti kummin saattamana tuo lapsensa ja itsensä kirkkoon kirkotettavaksi eli aloittamaan kirkollisen elämän (Luuk:2:27).

Usein kirkottaminen tapahtuu kasteen jälkeen.

Kirkottaminen voi tapahtua joko palveluksen alussa tai esimerkiksi pienen saaton yhteydessä. Kirkottamisessa pappi tulee kirkon ovelle äitiä ja lasta vastaan ja lukee siellä rukouksia äidin ja lapsen puolesta. Mikäli lapsi on kastettu, pappi ottaa lapsen ja tekee sillä ristin kirkon ovella ja lausuu rukouksen: 

”Kirkkoon otetaan Jumalan palvelija (etunimi) Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Amen.”

Sen jälkeen pappi vie lapsen kirkkoon pysähtyen ensin keskellä kirkkoa ja lausuen tuon edellä mainitun rukouksen.

Lapsi viedään vielä pyhälle portille. Pappi laskee lapsen maahan portin eteen ja lausuu rukouksen. Aikaisemmin poikalapsi vietiin pyhään alttariin, mutta nykyään tästä käytännöstä on Suomen ortodoksisessa kirkossa valitettavasti luovuttu.

Rukouksien ja siunauksen jälkeen pappi antaa lapsen äidille kirkosta pois vietäväksi. Kaava saattaa joillakin papeilla olla joissakin kohdin hieman lyhyempikin, mutta pääpiirteissään sen tulisi tapahtua edellä olevan mukaisesti.

Mikäli suinkin on mahdollista, äiti ja lapsi - siis molemmat - voivat osallistua tai paremminkin olisi toivottavaa, että he osallistuvat liturgian lopussa ehtoolliselle. Aina se ei lapsen oman elämänrytmin (uni/ruoka) vuoksi kuitenkaan ole mahdollista.

Kirkottaminen on Suomessa saanut joskus erikoisia piirteitä esiin siitä käytävässä keskustelussa. Osittain syynä voi olla se, että tämä toimitus kuului aikaisemmin myös protestanttisen toisen kansankirkkomme kirkolliseen elämään. Siellä se sai erittäin "puritaanisia" piirteitä, joissa korostettiin erikoisesti äidin epäpuhtautta. Synnyttänyttä äitiä kutsuttiin jopa johonkin aikaan historian saatossa lapsi- tai saunavaimoksi, joka ei saanut osallistua töihin, ei syödä tai juoda yhdessä muiden kanssa eikä kätellä ketään etenkään miehiä. Jopa kaivosta veden hakeminenkin oli tällaiselta äidiltä kielletty. Lasta ja jopa äitiä pidettiin ennen kirkottamista pakanana, uskonnottomana. Myöhemmin tavalle yritettiin antaa toisenlainen sisältö, jossa synnyttäjä esittää Jumalalle kiitoksen onnellisesti tapahtuneen synnytyksen johdosta."

Lähde: http://www.ortodoksi.net/index.php/Kirkottaminen

Niille, jotka eivät nyt ehtineet katsoa sarjaa ja haluaisivat sen nähdä, Yle Teema näyttää sarjan heinäkuun aikana vielä kahdesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti